Meer- en hoogbegaafde PCOAZ leerlingen in Alblasserdam krijgen samen les

In Alblasserdam is binnen Stichting PCOAZ een Asterisk* groep gestart met meer- en hoogbegaafde leerlingen uit groep 7 en 8 van de drie PCOAZ scholen De Boeg, De Loopplank en De Schalm. Deze leerlingen hebben een andere onderwijsbehoefte dan de ‘gemiddelde’ leerling, zoals bijvoorbeeld verrijking van lesstof door verbreding en verdieping.

PCOAZ scholen voorzien in deze behoefte door specifieke aandacht in de eigen klas, maar daarnaast dus ook in een aparte groep vanuit de Stichting. Zo wordt het onderwijs aan deze doelgroep niet alleen op de eigen school, maar op alle scholen gezamenlijk op dezelfde manier aangepakt.
Stichting PCOAZ benadrukt dat ieder kind zijn eigen talent heeft en dat ze dat op school graag ontdekken en ontwikkelen. Directeur-bestuurder Ad Vos: “Wij geven excellent onderwijs aan onze leerlingen op hun eigen niveau. Dat geldt voor kinderen die minder goed of gemiddeld presteren, maar dus ook voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Ouders zijn hierin partners, we betrekken hen graag bij het onderwijs.”

In alle groepen krijgen deze leerlingen naast de basisstof op bepaalde momenten al passende leerstof via bijvoorbeeld een speciale, aanvullende verrijkingsmethode die aansluit bij de motivatie van de leerling. Vanaf groep 5 worden grotere projecten samen uitgevoerd in de gezamenlijke Pittigeplusklas, tijdens één dagdeel per week.

De Asterisk* leerlingen krijgen één ochtend per week les van speciaal geschoolde leerkrachten in een vaste ruimte. Leerkracht Marjolijn Boer vindt het ontzettend leuk om met deze kinderen te werken. “Ik sta soms versteld van hun wijsheid, maar ik moet ook wennen aan de meer coachende in plaats van lerende rol. Kennis vergaren kunnen ze zelf, maar ze hebben een coach nodig die hen op verschillende sporen kan brengen.”
De groep behandelt andere lesstof, zoals economie, geneeskunde en filosofie, waarbij ze voor de inhoud samenwerken met de Erasmus Universiteit Rotterdam. De leerlingen hebben daar ook al een startcollege gevolgd.
Eén van de Asterisk* leerlingen voelt zich in deze groep meer begrepen en geeft aan: “Er zijn een ochtend lang veel echte uitdagingen, soms komen we er wel uit en soms niet.” Een andere leerling geeft zijn interpretatie van filosofie: “Filosofie is denken over denken, ik denk dat dat soms best bijzonder denken is.”
Het geeft de leerkrachten voldoening om te zien dat de kinderen het naar hun zin hebben en dat de lessen een toegevoegde waarde hebben.

Asterisk* leerlingen werken samen met studenten van het wetenschapsknooppunt Erasmus universiteit Asterisk* leerlingen werken samen met studenten van het wetenschapsknooppunt Erasmus universiteit