Ondersteuning
Meergetalenteerden: de Asterisk*-groep
Een van de uitgangspunten van passend onderwijs is dat kinderen een ononderbroken leerlijn kunnen doorlopen en dat de kindcentra hun onderwijs afstemmen op verschillen in ontwikkeling. Als PIT vinden we dat ieder kind zijn eigen talenten heeft en dat we die graag ontdekken en ontwikkelen, ook als een kind meergetalenteerd of (hoog)begaafd is. Deze kinderen hebben vaak behoefte aan verrijking van de stof door verbreding en verdieping. We dagen hen uit tot het leveren van passende cognitieve prestaties en we werken aan hun (soms specifieke) sociaal-emotionele ontwikkeling.
Onze kindcentra voorzien in de onderwijsbehoefte van meergetalenteerden met speciale aandacht in de eigen groep en daarnaast ook in een aparte groep, de zogenoemde Asterisk*-groep. PIT heeft momenteel vijf van deze groepen, drie in Zwijndrecht, één in Alblasserdam en één in Hendrik-Ido-Ambacht. Zo geven we voor de betrokken kinderen uit groep 7 en 8 niet alleen op hun eigen kindcentrum, maar ook gezamenlijk op dezelfde manier inhoud aan de verdieping van het onderwijs. Daarbij zijn onze uitgangspunten:
Als we vermoeden dat er bij een kind sprake is van een ontwikkelingsvoorsprong, hoge intelligentie of begaafdheid, dan zetten we - afhankelijk van de specifieke situatie - een aantal stappen. Aan de hand van selectiecriteria krijgen we een goed beeld en kunnen we bepalen of een kind kan deelnemen aan de Asterisk*-groep. Essentieel is dat de verrijking in de groep en/of het kindcentrum niet voldoende effectief is voor het kind. Uiteraard gaat dit in overleg met de ouders, die toestemming moeten geven voor deelname aan de Asterisk*-groep. Deze deelname wordt na een aantal maanden geëvalueerd. De leerkracht van de Asterisk*-groep bepaalt of een kind in de groep blijft of niet.
Asterisk*-groepen krijgen één ochtend per week onderwijs in een vaste ruimte van speciaal opgeleide leerkrachten van PIT die ervaring hebben met meergetalenteerden. Voor de inhoud van de lessen maken we een jaarplan waarbij verschillende doelen het uitgangspunt zijn. We werken met op de doelgroep afgestemde materialen en inspiratiebronnen en sluiten aan bij de individuele en groepsbehoeften. Bovendien zoeken we ieder jaar een activiteit die past bij de doelen van deze groep. Zo zijn we op bezoek geweest bij de Erasmus Universiteit, de TU Delft en 'De Uitvindfabriek' in Breda.
Kinderen die naar het voortgezet onderwijs gaan en ook daar behoefte hebben aan meer verdieping kunnen - aansluitend op Asterisk* - op het DevelsteinCollege het verrijkingsprogramma Obelisk volgen. Twee uur per week krijgen zij uitdagende lessen waarbij zij ook praktisch aan de slag gaan. Asterisk*-kinderen kunnen in de brugklas automatisch deelnemen aan het Obelisk-programma.
Met uw vragen over de Asterisk*-groep en het bijbehorende beleid kunt u terecht bij de directeur van uw kindcentrum.
Asterisk*: de naam Asterisk verwijst naar het Griekse woord ‘ster-achtig’ en is een typografisch symbool in de vorm van een ster met vijf of zes punten. Een mooi beeld voor de Asterisk*-groep. Asterisk*-kinderen komen, net als deze ster, uit alle richtingen bij elkaar om samen te praten, te leren en te werken. Ook hebben ze een brede interesse in diverse richtingen.